Je hoort vaak dat je uit een speciaal soort hout gesneden moet zijn om in de horeca aan de slag te gaan. Er gaat vaak erg veel werkdruk mee gepaard en ook de soms erg veeleisende klanten maken het een uitdagende job. Toch zorgt een job in de horecasector er ook voor dat je heel wat capaciteiten ontwikkeld waardoor je gaat groeien als persoon.
1. Sociale vaardigheden ontwikkelen
In weinig andere sectoren is sociaal contact zo belangrijk als bij de horeca. Niet alleen kom je voortdurend in contact met mensen die iets bestellen, maar klanten komen vaak ook voor de gezelligheid. En daar hoort een vlotte babbel bij. Werken in een restaurant of bar zal er dus voor zorgen dat je je sociale vaardigheden snel zal ontwikkelen, verbeteren of finetunen.
2. Organisatorisch denken
Een goed plannend vermogen hebben heeft veel voordelen in het leven. Van het inplannen van je dag tot het in orde houden van je woning. Het is een vaardigheid die je ook zal ontwikkelen wanneer je verschillende bestellingen opneemt en moet zorgen dat je klanten niet te lang wachten op hun drankje of gerecht. Wie in de horeca werkt zal dus voortdurend bezig zijn met planningen in hun hoofd te maken, zodat alles vlekkeloos verloopt.
3. Oplossingsgericht zijn
Wat als een tafel toch te lang op zijn bestelling heeft moeten wachten? Of het gerecht niet smaakte zoals verwacht werd? In de horecasector draait alles rond tijd, en soms kan dat al eens vierkant draaien wanneer drie tafels tegelijkertijd een bestelling plaatsen. Toch is het belangrijk dat op het einde van de avond iedereen met een tevreden gevoel naar huis gaat. Als restaurantuitbater of kelner zal je dus een gepaste oplossing moeten vinden om ze toch een goed gevoel te bezorgen.
4. Geen 9-5 mentaliteit
De horeca staat niet meteen gelijk met een 9-5 mentaliteit. Daartegenover staat dat er vaak geen vast einde van de werktijd is. Je shift zit er pas op wanneer alle klanten tevreden naar huis zijn en alles is schoongemaakt. Tegelijk is dit wel een leuke job voor wie houdt van een flexibele uren en er geen probleem mee heeft om tot laat in de avond te werken.
5. Leren omgaan met kritiek
Klanten kunnen veeleisend zijn. Wie in de horecasector heeft gewerkt zal het vast beamen. Klachten zijn er altijd wel eens. Als het nu gaat om een trage bediening of niet genoeg peper en zout op de steak. Wie rechtstreeks in contact staat met de klant, krijgt vaak de kritiek te verduren. Het is dan ook een leerproces om hier om een goede manier mee om te gaan.
6. Leren verkopen
Wie denkt dat je niet moet kunnen verkopen in de horeca zit verkeerd. Werken in een bar of restaurant is meer dan enkel maar bestellingen opnemen. Zo heeft iedere goede kelner of serveerster wel zijn trucjes om je een bepaald gerecht aan te smeren.
7. Teamvaardigheden opbouwen
Een shift in een restaurant tot een goed einde brengen vergt heel wat teamvaardigheden. Om alles vlot te laten verlopen is een goede communicatie belangrijk. Zo is de kok hulpeloos zonder een duidelijke communicatie van de bestellingen en kan een kelner maar weinig doen zonder de kookkunsten van de kok. Het team moet dus perfect op elkaar ingespeeld zijn.
8. Je verdient aardig
De late avondshifts en het in contact komen met veeleisende klanten kunnen misschien eerder lijken als nadelen dan voordelen. Toch is dat niet het geval. Daarnaast moeten we ook stellen dat iemand in de horeca vaak aardig verdient. Tenminste als je het juiste restaurant of bar kiest. Niet alleen verdien je een mooi uurloon, maar vaak kan je ook nog eens fooien meepikken van klanten die hun dankbaarheid willen uiten.
9. Vergroten van kennis van eten
Ben je zelf een beetje een foodie, dan is een job in de horeca zeker iets voor jou. Door voortdurend bezig te zijn met bestellingen en gerechten leer je wellicht zelf ook nog een aantal nieuwe gerechten kennen. Je algemene kennis vergroot niet alleen op het vlak van eten en dranken, maar ook leer je er hoe je bepaalde zaken het best schoonmaakt of hoe je iets het beste aanpakt.
10. De gezelligheid
De meeste mensen vinden een goede werksfeer en -omgeving een van de belangrijkste redenen om voor een job te kiezen. Hoewel het soms erg stresserend kan zijn, zorgt dit er net voor dat je een goede band smeedt met je collega´s. Ook kom je voortdurend in contact met mensen die op zoek zijn naar gezelligheid, waardoor je zelf ook in een gezellige omgeving werkt.