Auteur:
Taco van der Meer
(voorzitter Koninklijke Horeca Nederland afdeling Almere en eigenaar van Brasserie Bakboord)
Wat ben ik toch trots op mijn collega’s in de horeca. Ondanks alle problemen weten heel veel ondernemers hun hun hoofd boven water te houden. Maar dat kost ook wat; spaargeld, pensioenpot, tweede hypotheek op het huis en nog veel meer wordt er in gestopt om hun bedrijf te behoeden voor het faillissement. Sommige vragen zich af waarom ondernemers zo ver gaan. Ik denk dat het trots is. Trots om het eigen bedrijf waar sommige al tientallen jaren mee bezig zijn. Trots op de medewerkers die ze koste wat het kost willen behouden. Trots op het product wat ze verkopen aan de gasten. Of het nu een perfect getapt biertje is of een Tournedos Rossini maakt niet uit, zolang de gast maar tevreden is want daar doen wij het allemaal voor.
Die zelfde gast weet de restaurants ook te vinden in deze Corona Lock Down. De meeste restaurants zijn gestart met afhaal en bezorgservice waar de Almeerders gretig gebruik van maken om de lokale ondernemer te steunen. De ene gast besteld rechtstreeks bij het restaurant de ander via een van de bezorgplatforms zoals Thuisbezorgd.nl, UberEats, Foodora, Deliveroo, etc. Wat de consument niet weet is dat de restaurants tussen de 10% en 30% commissie moeten betalen aan de platforms over de omzet van de bestelling.
Dan blijft er onder aan de streep niet veel meer over voor de restaurant ondernemer. Als de Almeerders de horeca nog beter willen helpen bestellen ze rechtstreeks bij de restaurants en halen het zelf op. Eet smakelijk!
Taco van der Meer
(voorzitter Koninklijke Horeca Nederland afdeling Almere en eigenaar van Brasserie Bakboord)